Poradniki i ciekawostki

Kiedy warto zaopatrzyć się w miernik lakieru?

Jeśli auto-detailing postrzegamy w kategoriach hobby, a tym samym skupiamy się przede wszystkim na opiece nad własnym samochodem, z pewnością nie musimy zaopatrywać się w miernik metalu. Nie jest to inwestycja niezbędna, choć brak miernika narzuca na nas obowiązek korekcji lakieru z wykorzystaniem tych metod, które nie są przesadnie agresywne.

Miernik lakieru

Gdy polerujemy lakier maszynowo i wykorzystujemy w tym celu standardowe pasty i gąbki polerskie, zazwyczaj nie decydujemy się na usunięcie więcej niż trzech mikronów zewnętrznej warstwy lakieru samochodowego. Mamy przy tym do czynienia z warstwami, które są pokryte mikro-zarysowaniami, zniszczone oraz utlenione. Jeśli usuwamy tak niewielką ilość lakieru, najprawdopodobniej nie skazujemy go na ryzyko przebicia. Co więcej, historia naszego samochodu nie ma przed nami tajemnic, a tym samym wiemy również, co wcześniej działo się z jego lakierem.

Oczywiście, nie oznacza to wcale, że hobbysta w ogóle nie powinien interesować się miernikiem lakieru. Dostęp do niego stanowi spore ułatwienie i pomaga w ocenie, na jak agresywne metody można sobie pozwolić w czasie korekcji, jeśli nie chce się ponosić niepotrzebnego ryzyka. Miernik sprawia też, że można określić precyzyjnie, jaka ilość lakieru została usunięta podczas polerowania. Zakup miernika lakieru staje się inwestycją podstawową w tym samym momencie, w którym podejmujemy decyzję o świadczeniu usług korekcji lakieru mając do dyspozycji pojazdy należące do naszych klientów.

Stan powłoki lakierniczej

Urządzenie to w wymierny sposób podnosi komfort wykonywanej pracy, a jednocześnie pozwala klientom na spokój i świadomość, że ich samochód trafił w ręce profesjonalisty, nie trzeba więc bać się o jego bezpieczeństwo. Miernik przydaje się zresztą już na etapie inspekcji lakieru, pozwala bowiem na odpowiedź na pytanie o to, czy w danym pojeździe w grę wchodzi polerowanie maszynowe i czy w bezpieczny sposób można będzie usunąć głębsze defekty. Miernik pozwala też namierzyć te elementy, które były lakierowane kilka razy.

Warstwa lakieru

Po miernik lakieru często sięga się jednak również podczas wykonywanej przez siebie pracy. Lakiery wcale nie są identyczne, a tym, co różni je między sobą, jest między innymi ich twardość. W rezultacie nie każdy reaguje tak samo na kolejne metody korekcji. Jeśli lakier jest miękki, szlifowanie szybciej zmniejszy jego grubość niż ma to miejsce w przypadku lakieru twardego, jeśli więc pomiar grubości jest dokonywany na bieżąco, można odpowiedzieć na pytanie o to, jak szybko ścierana będzie zewnętrzna warstwa lakieru.

Skuteczność miernika

Mierniki mierzą grubość lakieru z różną dokładnością wynoszącą zazwyczaj od jednego do trzech procent. Już choćby dlatego nie wystarczy, że zaopatrzymy się w miernik, przynajmniej raz na jakiś czas powinniśmy bowiem sprawdzać również, czy nie rozkalibrował się on. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu płytki wzorcowe dołączone w zestawie z miernikiem, pomocne okazują się jednak również tak zwane folie pomiarowe. Co ciekawe, odczyt grubości lakieru na danym elemencie samochodu może się nieznacznie różnić również pod wpływem temperatury jego powierzchni.

Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że składniki lakieru takie, jak choćby żywice, potrafią rozszerzać się właśnie pod wpływem temperatury, co sprawia, że odczyt jego grubości w momencie, w którym samochód stoi w słońcu w czasie upału, może być nieco większy niż w przypadku, gdy powierzchnia jest schłodzona. Niektóre mierniki odznaczają się obecnością sądy, która jest wbudowana na przewodzie. Ta pozwala na łatwiejszy odczyt pomiaru, nie jest jednak powiedziane, że mówimy o rozwiązaniu, którym powinniśmy zainteresować się w pierwszej kolejności.