- Polerowanie lakieru
- 23 września 2020
Usuwanie rys z lakieru
Usuwanie rys z lakieru samochodowego to zadanie wymagające dużej ostrożności, cierpliwości i zastosowania odpowiedniej chemii i akcesoriów. Powłoka lakiernicza samochodu to złożona struktura, wymagająca pielęgnacji uzależnionej od techniki lakierniczej, grubości lakieru, ilości zastosowanych warstw i wielu innych czynników. Na szczęście chcąc odświeżyć wygląd lakieru samochodowego nie jesteśmy zmuszeni do poznania wszystkich tych czynników od podstaw, a jedynie do skupienia się na najważniejszych aspektach, czyli właśnie grubości lakieru i stopniu jego uszkodzenia. Przed przystąpieniem do usuwania rys należy więc skontrolować grubość powłoki lakierniczej i dostosować do niej siłę cięcia. Nierzadko przy polerowaniu lakieru dochodzi do przetarć krawędzi i zdarcia lakieru bezbarwnego. W efekcie odsłonięta zostaje baza, czyli warstwa zapewniająca lakierowi odpowiedni kolor. Aby tego uniknąć należy odpowiednio rozplanować polerowanie poszczególnych elementów.
Aby przystąpić do polerowania lakieru, należy dobrać odpowiednie preparaty i akcesoria. W przypadku głębokich zarysowań najważniejszym narzędziem będzie maszyna polerska. Ciężkie zadrapania można też usuwać za pomocą padów ręcznych, jednak o wiele skuteczniejszym wyjściem będzie zastosowanie metody maszynowej. Zapewni to optymalne wygładzenie lakieru i wycięcie nawet głębokich zarysowań. Najsilniejsze cięcie zapewnia zastosowanie maszyny rotacyjnej, jednak również maszyna DA (Dual Action) pozwoli na usunięcie większości ciężkich zarysowań. Do polerowania należy użyć past o wysokim stopniu cięcia, a także padów o wysokiej twardości.
W przypadku usuwania pojedynczych zarysowań warto rozpocząć polerowanie od najbardziej uszkodzonego miejsca. Wycinamy twarde zarysowanie poprzez krzyżowe przesuwanie maszyny po powierzchni lakieru. Kolejnym krokiem będzie stopniowe wygładzanie powierzchni lakieru poprzez stosowanie kolejnych etapów polerowania. Przechodząc przez pady polerskie o średniej i niskiej twardości, polerowanie maksymalnie wygładza powierzchnię lakieru i wyprowadza coraz delikatniejsze zarysowania. Oczywiście wraz ze zmianą padów należy stosować kolejne coraz delikatniejsze pasty, aby uzyskać jak najlepszy efekt końcowy.
Inną metodą usuwania głębokich rys jest tzw. SSR czyli metoda uzupełniania rys odpowiednią mieszanką lakieru. Polega ona na wtłaczaniu lakieru w rysę i następnie polerowaniu go w celu ujednolicenia jego struktury. Ten typ naprawy przeprowadzany jest najczęściej przez profesjonalne studia, lecz istnieją także gotowe zestawy i tutoriale, pozwalające na przeprowadzenie takiego procesu również w warunkach domowych.
Jeśli nie czujecie się na siłach, warto będzie skorzystać z pomocy detailera, lub specjalisty SSR, którzy będą w stanie przeprowadzić powyższe procesy w najbardziej stosowny sposób, osiągając najlepsze efekty końcowe. Jeśli jednak rysy są zbyt rozległe lub głębokie, uszkodzenie to może zostać naprawione jedynie przez ponowne lakierowanie. Wówczas należy skonsultować się z detailerami, lub profesjonalistą lakiernikiem.