- Polerowanie lakieru
- 20 grudnia 2016
Glinka do lakieru samochodowego, czyli Car Spa dla Twoich czterech kółek
Co to takiego glinka i dlaczego będzie dawała nam tak wiele świetnych efektów?
Powłoki lakierów samochodowych mają wspólnego wroga a więc wszelkie zanieczyszczenia. W powietrzu, którym oddychamy tych zanieczyszczeń będzie rzeczywiście wiele. Przyczepiają się do lakieru i będą wpływać na to, że będzie się on utleniał. Smar, brud, pył hamulcowy, smoła., organiczne pozostałości po owadach, żywica. To wszystko czynniki, które mogą zostawać na naszej lakierowanej powierzchni. Nie zawsze będzie tam jednak widoczna gołym okiem warstwa zanieczyszczeń, niekiedy mogą to być takie elementy, które trudno będzie pokonać.
Wosk nałożony na taką nieprzygotowaną powierzchnię przykryć może te zanieczyszczenia i w ten sposób będzie je oczywiście utrwalał. Dlatego pojawia się pytanie jak sobie z tym poradzić. Jeśli chcemy wiec zadbać o auto przez zastosowanie czyszczenia glinką. Będzie ona konieczna, jeśli ruszymy palcem po powierzchni lakieru i wyczujemy pod lakierem, że jest to powierzchnia chropowata. W takiej sytuacji znak będzie tego, że jest to zanieczyszczona powierzchnia i jej czyszczenie jest konieczne.
Oczywiście należy wyraźnie powiedzieć, że glinka nie jest żadnym magicznym środkiem, który będzie w stanie sam wyciągnąć brud z powierzchni lakieru. To po prostu mieszanka plastycznej masy polibutenu z lekko ściernymi cząstkami. Niekiedy producenci chcą nas zapewniać, że ich produkty nie mają elementów ściernych, ale to naciąganie prawdy, ponieważ wiele osób słowo ścierne traktuje negatywnie. W rzeczywistości są to cząstki tak bardzo delikatne, że działanie na lakier gołym okiem nie będzie widoczne. Dlatego nie ma się co bać, ponieważ jeśli glinka będzie dobrze używana na naszym lakierze nic się nie wydarzy.
Jak stosować glinkę ?
Przede wszystkim musimy dostosować glinkę do potrzeb naszego lakieru i oczekiwań jakie będziemy mieli. Glinka, która będzie bardziej agresywna nada się do starszych samochodów, na których trwałe zanieczyszczenia są oporne do usuwania lub też przed procesem polerowania. Te delikatniejsze są do nowych aut gdzie lakier nie jest tak bardzo podniszczony. Częstotliwość stosowania glinki będzie zależna od różnorakich czynników między innymi tego jak użytkuje się auto, ale wydaje się, że dwa trzy razy w roku dobrze będzie ja zastosować.
Rozsądnym planem jest głębokie oczyszczenie powierzchni przed zimą a także na wiosnę. Jeśli chcemy robić korektę lakieru zastosowanie glinki również będzie bardzo ważną sprawą. Kolejnym krokiem będzie zastosowanie dodatkowo lubrykantu, który poprawi poślizg glinki i sprawi, że przesuwanie po powierzchni lakieru będzie łatwiejsze, nie dojdzie więc do porysowania. Dobre nawilżenie przy glince jest bardzo ważną sprawą.
Przebieg procesu glinkowania
Produktu będzie można używać do oczyszczania lakieru, szyb, świateł, kół czy elementów chromowanych. Z powodzeniem będzie można również usunąć odkurz lakierniczy. Przed użyciem glinki powierzchnia musi być dokładnie myta z użyciem szamponu. Trzeba pracować oczywiście w miejscu, gdzie będzie cień. Jeśli będziemy mieli nasłoneczniony teren nasz lubrykant będzie szybko wysychał. W przypadku czy wybieramy dużą masę glinki można ją formować pod kulkę. Pod wpływem ugniatania nasza glinka będzie bardziej miękka i tym samym łatwiejsza będzie do formowania.
Można również zanurzać ją w ciepłej wodzie. Najczęściej przecieranie glinki kończy się na 3-4 przejściach, po których powierzchnia lakieru jest już zadowalająca. Staramy się pracować na małym obszarze. Jeśli produkt będzie się do lakieru kleił będzie trzeba mieć więcej nawilżenia. Nie będzie także potrzebny duży nacisk w czasie glinkowania. Nie będziemy wcierać masy, ale raczej ją należy lekko przesuwać po lakierze. Nie używamy również takiej glinki, która upadła nam na ziemię. Taki element już nadaje się tylko do wyrzucenia.