- Poradniki i ciekawostki
- 25 sierpnia 2020
Rodzaje past polerskich
Aby wypolerować lakier na lustrzany połysk, nie wystarczy sama maszyna polerska i pad. Cała magia polerownia kryje się w doborze odpowiednio mocnej maszyny i odpowiedniej twardości padów polerskich. Jednym z najważniejszych czynników podczas polerowania lakieru i wyprowadzania zarysowań powstałych na jej powierzchni, jest pasta polerska i dobór właściwych jej parametrów technicznych. Pasty polerskie na rynku są dostępne w różnych pojemnościach i gradacjach. Podczas pracy z tego typu pastami, należy odpowiednio zestawić je z twardością padów, jakich będziemy używać, a także z twardością lakieru i stopniem jego uszkodzenia. Lakier bowiem wymaga stosowania dopasowanych do jego twardości past, gdyż w innym wypadku polerowanie jest nie tylko nieefektywne, ale też może stanowić zagrożenie dla samego lakieru i jego nieuszkodzonych powierzchni (warto tu zwrócić uwagę na ryzyko przepolerowania rantów, albo innych wrażliwych elementów karoserii). Mając za sobą wstęp dotyczący bezpieczeństwa, przejdźmy do klasyfikacji past polerskich.
Pasty polerskie można podzielić na kilka głównych typów ze względu na ich skład i przeznaczenie. Pierwszym jest standardowa pasta polerska dostępna w każdym sklepie detailingowym, lub motoryzacyjnym jest to pasta pozbawiona dodatkowych wypełniaczy i innych substancji, które mogłyby zaburzyć jałowość lakieru, lub jego możliwości wiązania z preparatami konserwującymi. Pasty te dostępne są najczęściej w kilku twardościach, od najtwardszej (np. Menzerna Heavy Cut, lub Zvizzer Pre-Cut), przez pasty o średniej gradacji (np. Menzerna Medium Cut, albo Zvizzer Medium Cut), aż po pasty finiszowe (np. Zvizzer Ultrafine Cut, lub Sonax Perfect Finish). Pasty te stosowane w odpowiednio ustawionej kolejności, przy zestawieniu z właściwymi padami pozwalają na osiągnięcie doskonałych wyników w polerowaniu i bardzo dobrego wykończenia. Oczywiście po zakończeniu polerowania należy oczyścić lakier z pasty polerskiej i przystąpić do dalszych prac. Wspominamy o tym, gdyż następne pasty, które omówimy, to tzw. pasty One-Step.
Czym jest One Step? Tłumacząc dosłownie, chodzi o korektę lakieru zawartą w pojedynczym etapie polerowania. W związku z tym lakier samochodowy zostaje w jednym podejściu oczyszczony, wypolerowany i zakonserwowany. Jest to bardzo wygodne wyjście, tym bardziej dla użytkowników ceniących szybki i skuteczny efekt. Polerowanie lakieru za pomocą past One-Step odbywa się przy użyciu standardowego pada o średniej grubości. Wynika to z faktu, że pasty One-Step zawierają granulki i cząsteczki polerskie, które ulegają stopniowemu rozpadowi w miarę rozpracowywania pasty. Podczas polerowania wycierają się, sięgając w nawet najdrobniejsze zarysowania. Pasty polerskie tego typu posiadają w swoim składzie substancje, które pozwalają na osiągnięcie efektu zabezpieczenia, który utrzyma się przez jakiś czas, gwarantując przystępną ochronę hydrofobową i wysoki połysk. Wynika to z zawartości wosku i innych substancji konserwujących w składzie owych past. Najlepszym przykładem pasty polerskiej typu One-step jest pasta polerska ZviZZer One Polish, która kradnie serca użytkowników za łatwość pracy, wydajność oraz efekt końcowy.
Ostatnim typem, o jakim wspomnimy w tym artykule są pasty polerskie dostosowane do pracy z lakierem samochodowym przygotowywanym do impregnacji za pomocą powłok ceramicznych. Powłoka ceramiczna wymaga zapewnienia jej odpowiednich warunków do osadzenia na lakierze samochodowym. W związku z tym stworzono pasty takie jak CarPro Essence, lub Gyeon Primer, których głównym celem jest przygotowanie powłoki lakierniczej do aplikacji powłoki ceramicznej. Pasty te są środkami finiszowymi, których skład pozwala na maksymalne wygładzenie powierzchni lakieru i wycięcie mikrorysek, które powstają na jego powierzchni i mogą potencjalnie osłabić działanie i trwałość powłoki ceramicznej. Ponadto wzbogacone są o SiO2, które jest podstawowym składnikiem większości powłok ochronnych. Przekłada się to na doskonałe właściwości wizualne, ochronne, a także w pewnym stopniu wspomaga wiązanie powłoki z powierzchnią lakieru. Pasty te są jednymi z najdroższych na rynku, a ich zastosowanie musi być poprzedzone użyciem wcześniej wymienionych, standardowych past o różnych gradacjach. Wynika to z konieczności maksymalnego wygładzenia lakieru samochodu, aby najskuteczniej przyjął powłokę ceramiczną. Nie wszystkie powłoki ceramiczne właściwie współgrają z opisanymi pastami, warto więc zaczerpnąć wcześniej porady specjalistów.
Mamy nadzieję, że powyższy artykuł rozjaśnił działanie past polerskich, a samochody naszych czytelników odzyskają dzięki temu blask, a ich wizerunek zostanie trwale odświeżony.