- Poradniki i ciekawostki
- 22 grudnia 2016
Miernik lakieru (miernik grubości powłok) – niezbędnik automaniaka
Jak wykonuje się pomiary? W zależności od rodzaju powłoki i materiału w profesjonalnych miernikach wykorzystuje się trzy formy pomiaru.
Można wykorzystywać indukcję magnetyczną, która będzie służyć do mierzenia grubości powłoki na podłożach magnetycznych wykonanych między innymi ze stali. Jeśli będzie chciało się mieć dobry pomiar trzeba mieć powłokę niemagnetyczną. Warto zauważyć, że w przemyśle motoryzacyjnym to właśnie lakiery metaliczne będą spełniać to kryterium. Druga forma to metoda prądów wirowych, która używana będzie do mieszenia powłoki na metalach niemagnetycznych oraz trzecia to metoda ultradźwiękowa, która pozwala mierzyć grubość powłoki na niemetalach.
Optymalne mierniki to stosowania w detailingu najczęściej posiadają dwie metody pomiaru zintegrowane wymienione tutaj na początku. Wykrywać będą w stanie czy materiał jest pokryty powłoką czy podłożem magnetycznym czy niemagnatycznym i tym samym będzie można dostosować formę działania. cena sprzętu to nawet 1,5 tysiąca dolarów.
Miernik lakieru
Mierniki pozwalają również mierzyć grubość powłok na powierzchniach z tworzyw sztucznych, ale to one ultradźwiękowe będą już bardzo drogie mogą kosztować od blisko dwóch aż do czterech tysięcy złotych. Sonda miernika dokonywać będzie pomiaru przez emisje wysokiej częstotliwości sygnału dźwiękowego, który przez żel kontaktowy przenosi do mierzonej powłoki sygnał o odmiennej gęstości. Odczyt grubości będzie wykonywany przez pomiar czasu jaki będzie trwało wyjście sygnału i jego powrót. To takie rozwiązanie techniczne, które zostało skutecznie udoskonalone i rzeczywiście efekty są świetne. Miernik dla uzyskiwania informacji końcowej dzieli ten czas na pół i będzie mnożył to przez prędkość rozchodzenia się dźwięki w powłoce. W niektórych przypadkach możliwe jest uzyskiwanie w takim pomiarze nie tylko łącznej grubości powłok, ale także ich warstw
Jednostka miary
Klasycznie w miernikach stosowane są dwie jednostki miar, które mogą być traktowane wymiennie. Mikrometr µm (zwany potocznie mikron) oraz Mil (nie mylić z milimetr). Ponieważ 1 µm (mikron) to mniej niż 1 Mil, używanie ten właśnie miary staje się bardziej popularne, ponieważ przede wszystkim jest dużo dokładniejsze i dlatego w branży car detailingu będzie to bardzo ważne i jest brane pod uwagę. Na współczesnych samochodach odczyt będzie najczęściej pomiędzy 100 a 200 mikronów. W tym oczywiście około jedna czwarta to lakier bezbarwny.
Jeśli odczyty będą powyżej 200 mikronów może to oznaczać, że dany element był na nowo lakierowany, wyższe odczyty pojawiają się także na starszych samochodach, które mogły mieć przeprowadzony proces ręcznego polerowania. Odczyty, które są poniżej 80 mikronów to dla nas sygnał, czy dane elementy rzeczywiście będą się nadawać do stosowania korekcji lakieru w ramach zastosowania polerki mechanicznej, nie zawsze będzie to możliwe, ponieważ może doprowadzić do zniszczenia powłoki ostatecznie.
Grubość lakieru
Najczęściej jest tak, że na poziomych panelach a więc masce czy dachu mamy grubość lakieru większą niż ta, która jest na panelach pionowych między innymi drzwiach. Jest to związane z technologią lakierowania, która stosowana była w fabrykach samochodowych. Roboty są tak przygotowywane, by na pionowych elementach samochodu kłaść tego lakieru mniej. Szczególnie, jeśli korekcja ma być realizowana w ramach dolnych części drzwi musimy uważać, ponieważ fabryczny lakier w tym miejscu jest zazwyczaj najcieńszy. dlatego należy uważać, by polerowaniem nie doprowadzić do zniszczeń na lakierze, których bez lakiernika się nie poprawi.