- Poradniki i ciekawostki
- 20 sierpnia 2020
Oklejanie lusterek samochodowych – czy potrzebujesz specjalisty?
Lusterka samochodowe stanowią ciekawy akcent w konstrukcji samochodu, który pełni nie tylko funkcję czysto praktyczną, ale również estetyczną. Często to właśnie mniejsze elementy karoserii, jak na przykład lusterka, czy emblematy stanowią detale, które podkreślają charakter pojazdu, wyciągając z jego wyglądu najlepsze atuty. Lusterka nowych samochodów często mają opcję wykończenia w innym kolorze, niż standardowy kolor nadwozia, a w wyższych wersjach i bardziej usportowionych modelach można również zamówić lusterka wykonane z włókien węglowych. Nie trzeba jednak wydawać niebotycznych kwot, aby znaleźć, lub wykonać lusterko do naszego modelu z drogich materiałów, ani też nie trzeba oddawać ich do lakiernika, aby zmienić kolor lusterka na inny. W tym celu zdecydowanie wystarczy oklejanie lusterek foliami koloryzującymi.
Oklejanie folią zwykle kojarzy się z wysokimi kosztami i skomplikowanymi operacjami nałożenia i nagrzania folii na lakier. Nie zawsze tak jest, tak samo jak nie zawsze oklejanie musi oznaczać wysokie koszty i korzystanie z usług profesjonalnych studiów (co oczywiście polecamy ze względu na wysokie kompetencje wrapperów). Jeśli zależy nam na niskiej cenie usługi, możemy samodzielnie przystąpić do oklejania lusterek samochodu.
Podczas oklejania warto wziąć pod uwagę kilka kwestii a mianowicie cenę, wzór, oraz sposób aplikacji folii. Najczęściej spotykane są folie nagrzewane na lakier, np. 3M, albo Oracal. Są to proste w użyciu folie koloryzujące, które pozwalają na osiągnięcie bardzo dobrego efektu wizualnego. Na rynku dostępnych jest naprawdę dużo kolorów, wzorów i typów folii, więc każdy użytkownik znajdzie folię najlepszą dla jego preferencji.
Cena oklejania lusterek folią jest zależna w największej mierze od materiału i zakładu w którym wykonywana jest taka operacja. Przykładowo, cena oklejania lusterek folią carbonową (imitującą włókno węglowe) może osiągnąć cenę 200-300 złotych. Aby zminimalizować koszty, możemy przeprowadzić taką operację samodzielnie w domu. Wówczas powinniśmy zmieścić się w kwocie 150zł, korzystając z prostszych typów folii.
Foliowanie lusterek to praca wymagająca dokładności i odpowiedniej strategii. Należy zauważyć, że folia może się dopasowywać do kształtu elementu, jednak wymaga osadzenia we właściwym miejscu, aby zmaksymalizować jej napięcie na płaskich elementach, a zminimalizować je na krawędziach, gdzie może dojść do przebarwienia materiału, lub jego pęknięcia. Do pracy z folią będziemy potrzebowali podstawowych narzędzi, którymi są rakla, najlepiej z filcem, opalarka, skalpel, lub ostry nożyk oraz oczywiście folia. Średniej wielkości lusterko samochodowe wymaga ok 1100cm kwadratowych folii ze względu na fakt, iż należy odpowiednio rozprowadzić ją po powierzchni lusterka, a następnie dociąć ją w taki sposób, aby równomiernie zaciągnąć ją we wnęki i przetłoczenia na lakierze i nie pozostawić warstw w poprzednim kolorze. Foliowanie rozpoczynamy od nagrzania folii i rozciągnięcia jej, aby zagwarantować jej najlepszą elastyczność podczas aplikacji. Folia nakładana na lusterko powinna zostać więc wcześniej rozciągnięta np. poprzez przyklejenie jej na ramie okna samochodu i naciągnięcie do jej dolnej krawędzi. W ten sposób folia nie przebarwi się podczas naciągania na krawędziach lusterka i pozostanie w doskonałym stanie technicznym i wizualnym. Nakładamy folię stopniowo na powierzchnię lakieru, jednocześnie wypychamy spod niej powietrze, dociskając równomiernie materiał do lakieru. Należy pamiętać, że folia ma pozostać szczelnie nałożona na lakier w taki sposób, aby nie powodowała zaginania materiału i jego niszczenia przez pyły, piasek i inne substancje szkodliwe dla folii i lakieru. Jeśli folia źle układa się na lusterku, należy ponownie ją naciągnąć, jednak wszelkie operacje należy przeprowadzać z największą ostrożnością. Po wyrównaniu folii na całej powierzchni, której kolor zmieniamy, należy zaciągnąć ją na krawędzie lusterka tak, aby stworzyła ona jednolity efekt kolorystyczny na powierzchni elementu i nie pozostawiała prześwitów na krawędzi. Jeśli lusterko jest obudowane czarnym plastikiem, wówczas należy wpuścić folię jak najgłębiej w łączenia z innymi elementami, a następnie precyzyjnie dociąć ją za pomocą skalpela.
Po zakończeniu pracy możemy cieszyć się doskonale wyglądającymi elementami, których wygląd zdecydowanie poprawi ogólny wizerunek całego samochodu. Warto także pamiętać o odpowiedniej pielęgnacji elementów foliowanych i regularnym czyszczeniu ich powierzchni, aby brud nie wniknął w strukturę folii, gdyż jest to zabrudzenie bardzo ciężkie do usunięcia. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach, lub boimy się, że efekt, jaki osiągniemy, nie będzie wystarczająco skuteczny, powinniśmy skorzystać z pomocy profesjonalisty.