- Poradniki i ciekawostki
- 11 listopada 2021
Cechy szczególne układu chłodzenia pojazdu
Cechy szczególne układu chłodzenia pojazdu
Układ chłodzenia silnika musi pracować w trudnych warunkach, zwłaszcza jeśli pojazd jest eksploatowany w okresie letnim. Serwisowanie systemu w odpowiednim czasie może zapobiec wielu problemom, a w rezultacie zminimalizować konieczność wydania fortuny.
Co należy umieścić w systemie?
Dziesięć lat temu zamiast specjalnego środka przeciw zamarzaniu stosowano zwykłą wodę destylowaną. W nowszych pojazdach wyeliminowano użycie wody. Z reguły jest on obecnie używany tylko wtedy, gdy trzeba pilnie uzupełnić płyn w układzie, ale nie jest dostępny płyn niezamarzający.
Porównanie właściwości technicznych zwykłej wody i specjalnego płynu daje więcej korzyści temu drugiemu. Gotuje się w wyższych temperaturach i jest odporna na zamarzanie. Niezbędne są tu specjalne dodatki zmiękczające, które zapobiegają tworzeniu się szkodliwych osadów na ściankach kanałów.
W przypadku zmiany płynu zapobiegającego zamarzaniu na inny specjalny płyn (np. toluen), należy przepłukać cały układ. Wykonuje się to za pomocą wody destylowanej. Jest on wlewany zamiast płynu chłodzącego, a następnie wymieniany na płyn niezamarzający.
Szczelność systemu
Próba szczelności zapobiegnie przegrzaniu układu napędowego z powodu utraty płynu chłodzącego. Sama procedura składa się z trzech podstawowych etapów:
- Sprawdzenie ilości płynu chłodzącego. Jeśli spada gwałtownie w dół, może to wskazywać na obecność nieszczelności.
- Aby sprawdzić poziom płynu, w konstrukcji zbiornika wyrównawczego przewidziano dwa nacięcia - MAX i MIN. Przed uruchomieniem silnika poziom płynu musi znajdować się dokładnie pośrodku tych dwóch kropek.
- Po wykonaniu dwóch pierwszych kroków należy sprawdzić, czy chłodnica i złącza chłodnicy są wolne od przecieków i wszelkich widocznych oznak nieszczelności. W takim przypadku należy sprawdzić, czy korek chłodnicy jest zamknięty i czy zaciski przyłączeniowe są mocno dokręcone.
Zapobieganie usterkom
Podczas serwisowania samochodu specjaliści postępują zgodnie z pewnym algorytmem działań, aby wykryć ewentualne problemy w układzie chłodzenia:
- Sprawdzenie poziomu gęstości płynu chłodzącego. Diagnostyka przeprowadzana jest za pomocą specjalnego areometru. Jeśli gęstość jest wyższa niż normalnie, płyn jest rozcieńczany wodą destylowaną. Odpowiednio, jeśli gęstość jest zbyt niska, dodawany jest płyn chłodzący.
- Naprężenie paska alternatora. Zbyt niskie napięcie paska jest jedną z najczęstszych przyczyn awarii silnika. Zmniejsza się poziom wydajności pompy, a tym samym zmniejsza się prędkość obrotowa wirników.
- Sprawdzić termostat. Sam termostat należy do kategorii ważnych elementów układu chłodzenia w każdym układzie napędowym. Zapewnia to najlepszą możliwą temperaturę silnika. Gwarantuje on również szybkie nagrzewanie się po włączeniu zapłonu.
- Wentylator. Ten element również wymaga uwagi. Większość nowych układów chłodzenia wykorzystuje wentylatory o napędzie elektrycznym, które są sterowane przez wbudowany czujnik umieszczony w chłodnicy. Jeśli wentylator nie uruchamia się podczas nagrzewania, problemem może być uszkodzony czujnik temperatury. Stwierdzenie problemu jest proste, wystarczy zewrzeć styki. Jeśli w takiej sytuacji wentylator pracuje normalnie, problem tkwi w czujniku, ale jeśli nie, to prawdopodobną przyczyną może być silnik lub obwód zasilania.
Skontaktowanie się z centrum serwisowym zawsze zapewnia prawidłowe działanie układu chłodzenia silnika.
18.03.2021, 36 wyświetleń.