- Poradniki i ciekawostki
- 30 kwietnia 2021
Wyjeżdżasz z myjni samochodowej z zaciekami? Mamy na to sposób!
Każdy wyjazd do myjni samochodowej wiąże się z procesem oczyszczania lakieru. Powłoka lakiernicza jest jednak podatna na pojawianie się na jej powierzchni zacieków. Wynikają one zarówno z osadzania się na lakierze pozostałości chemii samochodowej, kamienia z wody z sieci wodociągowej, czy nawet odparzania lakieru przez ściekanie po jego rozgrzanej przez słońce powierzchni kropelek wody. Lakier samochodowy trudno utrzymać w nienagannej czystości nawet zaraz po umyciu, co więc zrobić aby uniknąć powstawania zacieków na jego powierzchni?
Zacieki po wyjeździe z myjni. Jak tego uniknąć?
Zacieki powstają najczęściej w drodze niedosuszenia lakieru i osadzania się na jego powierzchni tafli wody, która wysycha i pozostawia na powłoce lakierniczej zanieczyszczenia, pyły, czy kamień, które przyjęła w drodze pracy na lakierze w procesie czyszczenia.
Lakier samochodowy jest bardzo podatny na ponowne przyjmowanie zanieczyszczeń do otwartej powłoki zaraz po oczyszczeniu.
Jak więc zapobiec osiadaniu wody na lakierze? Jedną z metod jest woskowanie i konserwacja samochodu za pomocą powłok, jednak jest ona procesem który stosuje się przed eksploatacją lakieru w warunkach drogowych.
Lakier zabezpieczony powłoką będzie równomiernie odpychał wodę i będzie bardziej podatny na samooczyszczanie. Aby pozbyć się wody z powierzchni lakieru należy jednak podjąć się konkretnego działania. Pierwszym i najszerzej stosowanym z nich jest osuszanie lakieru za pomocą ręcznika.
Ręczniki do suszenia samochodów nie mają struktury takiej, jak standardowe ręczniki domowe. Są one wykonane z miękkiej i odpowiednio splecionej mikrofibry, która jest materiałem niezwykle chłonnym. Dzięki takiej strukturze ręcznik jest w stanie wchłonąć nawet kilka litrów wody w zależności od jego gatunku i rozmiaru. Ręczniki są bardzo proste i bezpieczne w użyciu. Ich materiał nie pozwala na uszkadzanie lakieru podczas wciągania wody, miękkie obszycia stanowią zabezpieczenie w przypadku zetknięcia krawędzi ręcznika z lakierem. Warto jednak przed przystąpieniem do pracy odpowiednio złożyć ręcznik tak, by ukryć metkę, która może prowadzić do uszkodzenia powłoki lakierniczej. Jeśli jednak istnieje możliwość usunięcia jej bez ryzyka uszkodzenia samego ręcznika, lub pozostawienia na nim ostrych resztek metki, powinniśmy bezzwłocznie to uczynić. Zapobiegnie to rysowaniu lakieru i pozwoli na sprawne i bezpieczne usuwanie wody z karoserii.
Osuszanie lakieru po wyjeździe z myjni samochodowej
Inną opcją jest usuwanie wody z lakieru za pomocą dmuchawy. O ile mycie samochodu w warunkach domowych pozwala na użycie dmuchawy sieciowej, o tyle osuszanie lakieru na myjni samoobsługowej może stanowić problem ze względu na brak dostępu do gniazdka z prądem. Rozwiązaniem jest tutaj zakup dmuchawy akumulatorowej, którą wystarczy naładować, a następnie uruchomić po umyciu pojazdu.
Strumień powietrza należy skierować w stronę lakieru samochodowego tak, aby wydmuchać wodę z zagłębień, załamań i szpar w karoserii. Tutaj zachodzi magia zrzutu wody oferowanego przez wspomniane wcześniej woski i powłoki ochronne.
Lakier zabezpieczony tego typu chemią samochodową będzie zrzucał wodę w zaskakująco szybkim tempie, więc praca dmuchawą zajmie dosłownie kilka minut. W przypadku lakieru jałowego należy postępować tak samo jak w przypadku lakieru zabezpieczonego powłokami ochronnymi.
Suszenie dmuchawą jest najbezpieczniejszą opcją, gdyż minimalizuje ryzyko powstania na lakierze zadrapań i zarysowań praktycznie do zera.
Ostatnią opcją, jednak nie tak szybką i efektywną, jak stosowanie dmuchaw i ręczników jest zastosowanie działania środków chemicznych. Niektóre firmy oferują w swojej gamie produktów tzw. Car Dryery. Są to środki służące do spryskania lakieru, a następnie opłukania wodą. Ich działanie sprawia, że podnosi się hydrofobowość powłoki lakierniczej, głębia barwy lakieru i jego śliskość.
Car Dryer pozwala na zdjęcie z lakieru większości wody, jednak nie doprowadzi do całkowitego osuszenia karoserii. Lakier będzie wymagał bowiem dotarcia za pomocą mikrofibry, lub ręcznika mikrofibrowego, niemniej jednak będzie to proces o wiele krótszy, niż w przypadku standardowego suszenia lakieru za pomocą ręczników bez osuszaczy.
Dodatkowym atutem takiego preparatu jest działanie na zasadzie nabłyszczacza, gdyż poprawia on połysk powierzchni lakieru samochodowego. Ponadto lakier podczas następnego czyszczenia będzie osiągał o wiele lepsze parametry zrzutu wody i będzie podlegał łatwiejszemu suszeniu.
Powyższe metody osuszania samochodu stanowią najbezpieczniejsze podejście do usuwania wody z karoserii samochodowej. Po zastosowaniu ich, lakier zostanie dokładnie oczyszczony i pozbawiony osadów powstających w drodze zasuszania brudu na jego powierzchni. Jeśli nie masz pewności co do proponowanych rozwiązań, skontaktuj się z profesjonalistą, który rozwieje Twoje wątpliwości.