- Poradniki i ciekawostki
- 18 sierpnia 2020
Jaki neutralizator rdzy wybrać?
Neutralizatory rdzy to preparaty doskonale znane każdemu, kto miał do czynienia z klasyczną motoryzacją. Samochody wymagają konserwacji i bieżącej pielęgnacji zarówno karoserii, jak i podwozia. Jeśli jednak dojdzie do skorodowania elementu metalowego, należy dokonać oczyszczania i konserwacji. W tym celu stworzono tzw. neutralizatory rdzy. Są to specyficzne środki aktywne powierzchniowo, które reagują z powierzchnią zardzewiałego metalu, penetrując korozję i tworząc warstwę ochronną, która zabezpiecza metal przed dalszym rdzewieniem. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów tego typu, także w różnych formach. W poniższym artykule przybliżymy najczęściej spotykane formy neutralizatorów i postaramy się odpowiedzieć na pytanie jaki neutralizator rdzy wybrać.
Neutralizatory rdzy spotykane są na rynku w trzech formach: pasty, lub płynu do aplikacji na metal, żelu i aerozolu. Każda z nich ma swoje wady i zalety, jednak dzięki takiemu zróżnicowaniu jesteśmy w stanie znaleźć produkt dopasowany najlepiej do naszych preferencji. Pasta jest jedną z najprostszych w aplikacji form, głównie ze względu na jej dostosowanie do pracy na każdej krzywiźnie. Aplikowana za pomocą pędzla, lub szpatułki, reaguje z osadami rdzy i zmienia kolor, tworząc szczelną powłokę w ciemnym kolorze, przykrywającą dawne ogniska rdzy i odcinając dopływ tlenu i wilgoci. Jest to stosunkowo szybkie i skuteczne rozwiązanie, które można zaaplikować na praktycznie każdą powierzchnię. W przypadku neutralizatorów w płynie, należy wziąć pod uwagę krzywiznę i ryzyko ściekania preparatu po powierzchni elementu, ze względu na słabe właściwości przywierania.
Drugą formą neutralizatora jest preparat w żelu. Żel jest dość dobrym rozwiązaniem w przypadku tego typu środków, gdyż przywiera on szczelnie do powierzchni metalu i nie ścieka tak jak w formie płynnej. Jest to więc naprawdę dobre rozwiązanie dla każdego, kto oczekuje szybkiego efektu w niesprzyjających miejscach. Żele jednak różnią się od reszty neutralizatorów, głównie przez fakt, że są substancjami niestałymi i nie tworzą twardej powłoki na powierzchni metalu. Przekłada się to na przymus spłukania substancji z powierzchni metalu i przygotowania go przed aplikacją powłoki podkładu epoksydowego. Żel jest więc dość dobrym rozwiązaniem, jednak trzeba pamiętać o dokładnym oczyszczeniu blachy po jego zaaplikowaniu.
Ostatnią formą jest aerozol, lub płyn w sprayu, aplikowany na powierzchnię blachy za pomocą atomizera. Jeśli chodzi o wygodę użycia, to jest to zdecydowanie jedna z najwygodniejszych form. Należy jednak pamiętać też o tym, że taki sposób aplikacji wymaga należytej ostrożności i w przypadku zlej aplikacji preparat może ściekać po powierzchni lakieru. Ponadto w przypadku neutralizatorów w sprayu jesteśmy zmuszeni zaaplikować go w mniej dokładny sposób, niż np. stosując pastę, którą możemy zaaplikować ręcznie i w wybranym punkcie karoserii, a nie na powierzchni, jaką pokrywa sam rozprysk atomizera. Niemniej jednak neutralizator w aerozolu jest jednym z czystszych wyjść i pozwala na równomierne zaaplikowanie płynu na całą powierzchnię poddawaną naprawie.
W naszej opinii najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie preparatu antykorozyjnego w formie past, lub gęstych płynów aplikowanych pędzlem. Jest to najskuteczniejsze wyjście, gdyż preparat w tej formie nie cieknie tak intensywnie po powierzchni, na którą został zaaplikowany i silnie reaguje z korodującą powierzchnią. Ponadto produkty w tej formie są jednymi z bardziej dostępnych na lokalnym rynku i zdobycie ich nie stanowi problemu.
Mamy nadzieję, że rozwialiśmy wszelkie wątpliwości w dziedzinie wyboru neutralizatora rdzy. Jeśli nie czujecie się na siłach, aby samodzielnie przeprowadzić naprawę zardzewiałego elementu, skontaktujcie się z profesjonalistą, lub zasięgnijcie rady na specjalistycznych forach internetowych.