- Poradniki i ciekawostki
- 17 września 2020
Na co zwrócić uwagę wybierając zimowy płyn do spryskiwaczy?
Zbliżająca się zima to sygnał do serwisu samochodu i sprawdzenia jego stanu pod kątem tak usterek, jak i ogólnej kondycji pojazdu. Podczas kontroli warto także zadbać o zastosowanie odpowiednich płynów, w tym płynu do spryskiwaczy. Płyn do spryskiwaczy na zimę różni się składem od standardowego letniego płynu. Jego głównym atutem jest odporność na zamarzanie i negatywne działanie niskich temperatur. Jego skład pozwala na zachowanie stanu ciekłego w bardzo surowym i zimnym środowisku, a także zmniejsza ryzyko zamarznięcia na szybie przedniej, co zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo jazdy. W poniższym artykule postaramy się zwrócić uwagę na najważniejsze czynniki, które trzeba wziąć pod uwagę przy wyborze płynu do spryskiwaczy na okres zimowy.
Pierwszym i najważniejszym czynnikiem jest oczywiście temperatura zamarzania płynu. Jest to najbardziej znaczący faktor nawet w temperaturach, których nie zaliczamy do zbyt niskich. Temperatura zamarzania zależy od stężenia etanolu w płynie, a wartość ta powinna oscylować w granicach 30-35%. Warto więc zwrócić uwagę na skład płynu i jego parametry. Najlepszym wyborem będzie płyn, którego temperatura zamarzania przekracza -20 stopni Celsjusza. Innym ważnym czynnikiem rzadko branym pod uwagę w płynach jest zawartość biocydów i glikolu etylenowego. Substancje te odpowiadają kolejno za usuwaniem grzybów i osadów organicznych z układu spryskiwaczy i zapewnienie właściwego poślizgu wycieraczkom, co przekłada się na dłuższą żywotność piór. Skład płynu jest więc bardzo ważny zarówno dla jego skuteczności, jak i ogólnego bezpieczeństwa pojazdu i pasażerów.
Kolejnym czynnikiem wartym uwagi jest cena płynu. Wiadomo, że płyn do spryskiwaczy to jeden z najtańszych środków eksploatacyjnych wśród produktów motoryzacyjnych, jednak obrazuje ona w pewnym stopniu skład i jakość wykonania preparatu. Najtańsze płyny są najczęściej ubogo wykonane, a ich skład nie zapewnia najlepszych parametrów pracy w niskich temperaturach. W związku z tym warto rozważyć zakup droższego, a jednocześnie skuteczniejszego płynu, który nie tylko będzie skuteczniejszy, ale też bezpieczniejszy dla lakieru samochodowego.
Ostatnią kwestią, którą warto poruszyć jest zapach płynu. Oczywiście wiele osób pewnie stwierdzi że jest to już pewien rodzaj fanaberii, jednak zapachy mają bardzo duże znaczenie dla naszego samopoczucia i funkcjonowania za kierownicą. Zapach płynu powinien być przyjemny, ale nie odurzający. Zapach od którego trąci alkoholem i chemią źle wpływa na percepcję kierowcy i rozprasza. Warto więc zainwestować w płyn, którego zapach będzie dobrze oddziaływał zarówno na kierowcę, jak i pasażerów.
Wymienione powyżej parametry na które powinniśmy zwrócić uwagę to w naszej opinii najważniejsze cechy płynu do spryskiwaczy. Mają one zdecydowanie największy wpływ na percepcję kierowcy, stan lakierniczy pojazdu i poziom bezpieczeństwa podróżujących. Warto więc poświęcić odrobinę więcej czasu, a także parę złotych więcej i zaopatrzyć się w środek bardziej odpowiadający naszemu poziomowi bezpieczeństwa i preferencjom.