- Poradniki i ciekawostki
- 25 lutego 2023
Hamowanie regeneracyjne - przegląd
Każdy zdaje sobie sprawę z tego, że hamulce służą do wytracania prędkości w jadącym pojeździe. Ale to był czysty geniusz ze strony tych inżynierów motoryzacyjnych, którzy pomyśleli o wykorzystaniu energii zużytej podczas hamowania i użyciu jej do innych celów motoryzacyjnych. Najczęstszym przykładem jest wykorzystanie energii hamowania do ładowania akumulatora samochodowego. Jednak,
Zasadniczo sposób działania hamowania regeneracyjnego w samochodach polega na tym, że pobiera ono energię kinetyczną powstałą podczas hamowania i zamienia ją w energię elektryczną. Odbywa się to za pośrednictwem dedykowanych silników elektrycznych i są powszechnie spotykane w samochodach hybrydowych i elektrycznych.
Niektóre z nowych samochodów w Indiach wykorzystują już systemy składające się z generatora/silnika elektrycznego i akumulatora, aby wykorzystać energię mechaniczną z energii elektrycznej generowanej przez system regeneracji. Tak więc, gdy klepiesz pedał gazu następnym razem, przechowywana energia jest używana do napędzania pojazdu do przodu. Oczywiście żaden system energetyczny nie jest tak naprawdę bezstratny, ale dzięki takim inteligentnym zastosowaniom producenci samochodów przekraczają barierę przebiegu w swoich modelach hybrydowych i elektrycznych.
Innym miejscem, w którym hamowanie odzyskowe w samochodach było szeroko testowane, jest Formuła 1 - szczyt wyścigów na czterech kołach. KERS (skrót od Kinetic Energy Regeneration System) wykorzystuje akumulatory lub koło zamachowe do magazynowania energii zgromadzonej podczas hamowania, aby zapewnić natychmiastowy wzrost mocy, który może być najbardziej przydatny podczas manewrów wyprzedzania.
Volvo i inni kluczowi, światowi producenci eksperymentują z zastosowaniem KERS w konwencjonalnych samochodach drogowych. Wstępne testy udowodniły wyższość systemu KERS nad innymi, elektromechanicznymi rozwiązaniami. Nieprędko więc zaczniemy widzieć takie systemy w nowych samochodach, którymi w niedalekiej przyszłości będzie można wyjechać z salonu.
Jedną z bezpośrednich zalet hamowania odzyskowego w samochodach jest zauważalny skok w wynikach zużycia paliwa. Wszelkie koszty i złożoność konserwacji wynikające z takich systemów można rozwiązać dzięki starannej inżynierii i uwzględnieniu tego na etapie tworzenia makiety.
W miarę jak technologia hybrydowa staje się coraz bardziej popularna w nowych samochodach, które są używane przez osoby z niższej półki cenowej, będzie to skutkowało jedynie lepszymi korzyściami skali. Poza tym, im więcej takich systemów jest w użyciu, tym bardziej przyspieszony będzie rozwój i postęp w następnej generacji takich systemów.