- Poradniki i ciekawostki
- 11 sierpnia 2020
Ile mikronów powinien mieć oryginalny lakier?
Lakier samochodowy jest jednym z elementów, które są najbardziej podatne na uszkodzenia. Jest on także jedną z największych ozdób, jakie mogą wyróżnić samochód na tle innych. Przy zakupie nowego samochodu zwracamy częściej uwagę na kolorystykę i ogólny sposób pomalowania samochodu, podczas gdy w przypadku samochodów używanych lakier może powiedzieć nam dużo na temat historii pojazdu, który nas interesuje. Grubość lakieru, jego odcień i sposób, w jaki został położony na elemencie, są czynnikami, które mogą pomóc nam określić jasno stan samochodu oraz wszelkie zdarzenia z jego przeszłości. W poniższym artykule skupimy się na grubości lakieru, jak ją zmierzyć i jakie wartości powinna przyjąć w bezwypadkowym samochodzie.
Aby dobrze zrozumieć pewne zależności należy zwrócić uwagę na typ lakieru samochodowego, jaki został nałożony na powierzchnię naszego pojazdu. Ilość warstw i sposób malowania mogą pomóc uniknąć niepotrzebnych rozczarowań, lub błędów pomiarowych. Każdy lakier jest nakładany na karoserię w inny sposób. Przykładowo lakier akrylowy jest nakładany w pojedynczym podejściu, bez stosowania warstwy klaru, podczas gdy standardowe lakier stosowane w dzisiejszych czasach są nalewane w dwóch podejściach (baza + klar). Baza to lakier kolorowy, który ma nadać docelową barwę elementowi. Następnie na jego powierzchnię nakładana jest warstwa tzw. klaru, czyli lakieru bezbarwnego, który pozwala na osiągnięcie zamierzonego poziomu połysku i głębi koloru. Warto nadmienić że baza ma bardzo duży wpływ na grubość lakieru, ponieważ na przykład w lakierach perłowych na bazę składa się około trzech lub więcej warstw lakieru. Dopiero później aplikowany na nią jest lakier bezbarwny.
Pomiar lakieru także powinien odbywać się we właściwych warunkach. Jego wynik zależy od wielu czynników. Najważniejszymi z nich jest dobór miejsca z którego wykonujemy pomiar, odpowiednie zetknięcie głowicy pomiarowej z powierzchnią lakieru, a także czystość lakieru. Podczas pomiaru najlepiej przeczyścić lakier, aby nie znajdowały się na nim pył i piasek, mogące zafałszować wynik, a także pamiętać o jak najdokładniejszym zetknięciu głowicy z powierzchnią lakieru w taki sposób, aby zmaksymalizować dokładność pomiaru. Również wybór miejsca z którego mierzymy grubość lakieru jest ważna. Szczególnie na masce pojazdu, lub innych narażonych na piaskowanie elementach wartości będą niższe, niż na przykład na drzwiach samochodu.
Przy pomiarze lakieru należy też mieć na uwadze obostrzenia, jakimi jest objęty dany producent. Różne jednostki ponadnarodowe, takie jak Unia Europejska, czy organizacje ekologiczne, narzucają odpowiednie limity wykorzystania materiałów danego typu, limitując tym samym użycie między innymi lakierów samochodowych. Przykładowo w wypadku czarnego, metalicznego lakieru na samochodach BMW, wartości grubości lakieru osiągają poziom około 80-130 mikronów, a czasami nawet i więcej, jednak wartości przekraczające 200 mikronów mogą sygnalizować powtórnie malowany element. Z kolei w przypadku samochodów marki Mazda grubość lakieru rzadko przekracza 70 mikronów, jednocześnie zawierając cały w tej grubości podkład, bazę i warstwę lakieru bezbarwnego. Jest to podyktowane przepisami fabryk japońskich. Podobnie wygląda kwestia zabezpieczenia blachy przed korozją, jednak to już nie należy do istoty grubości lakieru.
Ujednolicając informacje na temat grubości lakieru i wskazań mierników, możemy stwierdzić, że jeśli wartości grubości lakieru oscylują wokół 100-150 mikronów, to prawdopodobnie mamy do czynienia z fabrycznym lakierem. Jeśli wartość ta przekracza 200 mikronów, najprawdopodobniej samochód był powtórnie lakierowany. Wartości większe mogą świadczyć o wcześniejszym uszkodzeniu elementu i uzupełniniu ubytku za pomocą szpachli. Z kolei wartości bardzo niskie, sięgające poniżej 100 mikronów, mogą świadczyć o wielokrotnym polerowaniu lakieru, bądź usuwaniu rys z jego powierzchni.
Mamy nadzieję, że powyższe informacje ułatwią Wam poszukiwanie bezwypadkowego samochodu i pozwolą uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek podczas eksploatacji pojazdów.