- Poradniki i ciekawostki
- 16 września 2020
Jakie elementy omijać podczas mycia silnika?
W cyklu życia każdego pojazdu przychodzi moment w którym trzeba oczyścić komorę silnika z zalegających zabrudzeń. W najlepszym wypadku proces ten skończy się na zmyciu kurzu i zabrudzeń drogowych z poszczególnych partii silnika, jednak czasami można trafić na cięższe zabrudzenia takie jak zastygnięty olej, płyn chłodniczy, lub smar zalegający na którymś z elementów. Jak wiadomo, silnik najlepiej myć dostosowaną do tego chemią i silnymi preparatami rozpuszczającymi tłuste osady. Dobór chemii to jednak nie jedyny problem, z jakim przyjdzie nam się zmierzyć.
Silnik jest dość złożoną konstrukcją i składa się na niego wiele komponentów zarówno mechanicznych jak i elektrycznych. Właśnie elektryczne elementy są podatne na zalanie i uszkodzenie przez wodę i wilgoć. Należy je więc odpowiednio zabezpieczyć przed myciem i najlepiej omijać podczas oczyszczania kolejnych miejsc w komorze.
Alternator
Alternator jest jednym z głównych elementów odpowiadających za właściwe parametry prądu w całym układzie elektrycznym samochodu. Jego konstrukcja i umiejscowienie sprawiają, że jest jednym z „suchszych” elementów w komorze silnika. Z powodu odsłonięcia jego niektórych komponentów przed myciem należy odpowiednio zabezpieczyć je przed dostawaniem się wody. Najlepiej owinąć alternator folią typu stretch i szczelnie zakleić wszelkie możliwe punkty którymi może dostać się woda.
Cewka zapłonowa i przewody
Kolejnym punktem zapalnym w przypadku mycia komory silnika jest cewka zapłonowa. Jest to jeden z głównych elementów układu zapłonowego, najczęściej mocowany na bloku silnika, lub blisko niego, w wysokim punkcie. Odpowiada za dostarczenie prądu do świec we właściwej kolejności i tym samym utrzymanie stałego procesu spalania. W przypadku cewki warto zabezpieczyć ją stretchem, lub taśmą i zaizolować wszelkie punkty, w których woda mogłaby dostać się do jej konstrukcji. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku kabli. Należy upewnić się że są szczelnie umiejscowione w gniazdach i nie przepuszczą wody. Naturalnie problem dotyczy jedynie silników benzynowych.
Sterownik silnika
Jeśli w danym samochodzie kaseta ze sterownikiem znajduje się w miejscu, w którym mogłaby ulec zalaniu, należy zadbać o odpowiednie zabezpieczenie jej przed zalaniem. Jest to kluczowy element dla zachowania właściwości pracy silnika i jego podstawowych parametrów, więc zdecydowanie należy przyłożyć szczególną uwagę do jego szczelności i suchości.
Akumulator
Najbardziej oczywisty element, który należy chronić przed wodą to akumulator. Plusem tego urządzenia jest możliwość nieinwazyjnego wymontowania go z komory silnika (o ile oczywiście się w niej znajduje).Jeśli więc akumulator jest umieszczony w komorze, powinniśmy go zdemontować. Jeśli znajduje się w innych partiach samochodu, należy rozpiąć klemy i odciąć wszelki dopływ prądu do silnika.
Filtr powietrza i układ dolotowy
W przypadku układu dolotowego w tradycyjnym wydaniu, powinniśmy jedynie zwrócić uwagę na skontrolowanie szczelności puszek z filtrami i ogólną szczelność układu dolotowego. Jeśli mamy do czynienia z filtrami stożkowymi, lub airboxami, warto je okleić i zabezpieczyć przed dostawaniem się wody. Jeśli jednak silnik wyposażony jest w customowy układ dolotowy, np. wyposażony w ITB, (czyli indywidualne korpusy przepustnic dla każdego cylindra) warto wówczas zasłonić je i szczelnie okryć przed dostępem wody.
Podczas mycia silnika można korzystać z węża z wodą, lub myjki ciśnieniowej. W przypadku zastosowania drugiej metody warto podejść do tematu bardzo delikatnie, skupiając się na usunięciu zabrudzeń nie za pomocą wysokiego ciśnienia wody, a silnej chemii. Warto nadmienić, że mycie przeprowadzamy na ostudzonym silniku, gdyż praca na gorącym metalu mogłaby doprowadzić do jego pękania i odkształcania. Jeśli potraktujemy kostki elektryczne, lub niektóre przewody wodą pod wysokim ciśnieniem, możemy uszkodzić ich konstrukcję, a także wtłoczyć wodę w miejsca w których doprowadzą do utlenienia przewodów, lub zalania poszczególnych układów. Po umyciu silnika należy pozwolić mu na osuszenie, pozostawiając go na dłuższy czas bez odpalania, a następnie odpalić i pozostawić do rozgrzania i odparowania resztek wody.
Mamy nadzieję, że powyższe rady pozwolą Wam na zachowanie doskonałej czystości komory Waszego silnika. Jeśli jednak nie czujecie się na siłach, warto poprosić o pomoc specjalistę, który w odpowiedni sposób wyczyści komorę z nawet najtrudniejszych zabrudzeń.