- Poradniki i ciekawostki
- 9 listopada 2020
Na czym polega mycie samochodu na dwa wiadra?
Mycie samochodu jest wbrew pozorom dość złożonym procesem, którego przeprowadzenie nie zawsze może przynieść zamierzony efekt. Pozornie oczyszczona powierzchnia lakieru może zawierać różnorodne zanieczyszczenia, które mogą w dalszym spektrum utrudnić utrzymanie go w dobrej kondycji. Mycie samochodu przy użyciu myjek ciśnieniowych na stacjach benzynowych, lub wolnostojących myjniach samoobsługowych to również nie do końca bezpieczne wyjście, gdyż często chemia nie jest na tyle mocna by samoczynnie oczyścić lakier z zabrudzeń, więc użytkownik musi posłużyć się szczotką z pianownicą. Jest to najgorszy możliwy scenariusz w przypadku mycia samochodu. Co więc zrobić w sytuacji, gdy chcemy skutecznie i bezpiecznie wymyć samochód? Powinniśmy skorzystać z tzw. metody mycia na dwa wiadra.
Często w wyszukiwarkach na forach samochodowych i detailingowych można natknąć się na hasła „mycie samochodu na dwa wiadra”, lub „jak umyć samochód na dwa wiadra?”. Jak wskazuje sama nazwa, mycie samochodu na dwa wiadra to technika opierająca się na wykorzystaniu dwóch wiader. Podczas pracy z lakierem podstawowym narzędziem detailera jest rękawica z mikrofibry, lub gąbka.
Mycie rozpoczynamy od spryskania lakieru preparatem typu Pre-wash, mającego za zadanie odseparowanie od lakieru większości zanieczyszczeń i zabrudzeń takich jak błoto, cząsteczki żwiru, czy innych lepkich substancji. Po spłukaniu owych zabrudzeń i usunięciu ich z powierzchni karoserii, możemy przystąpić do czyszczenia lakieru metodą na dwa wiadra. W tym celu przygotowujemy dwa czyste wiadra z separatorami brudu. Jedno z nich wypełniamy czystą wodą, natomiast drugie wodą z szamponem samochodowym. Spieniamy szampon i możemy przystąpić do mycia lakieru. Jak powinniśmy przeprowadzać czyszczenie samochodu? Rozpoczynamy od zanurzenia rękawicy mikrofibrowej w pianie, po czym rozprowadzamy ją po powierzchni lakieru kolistymi, lub krzyżowymi ruchami. Po oczyszczeniu danego elementu, lub intensywnym zanieczyszczeniu rękawicy, płuczemy ją w wiadrze wypełnionym czystą wodą, po czym ponownie moczymy w pianie wytworzonej w drugim z wiader. W ten sposób jesteśmy w stanie dokładnie i w pełni bezpiecznie oczyścić pojazd z zanieczyszczeń, jednocześnie pozostawiając jego strukturę nienaruszoną. Płukanie rękawicy w osobnym wiadrze pozwala na osiągnięcie maksymalnej czystości podczas przesuwania rękawicy po powierzchni lakieru, gdyż w pianie moczymy już oczyszczoną mikrofibrę, dzięki czemu minimalizujemy ryzyko uszkodzenia lakieru drobinkami brudu znajdującymi się we włóknach niepłukanej rękawicy. Wiadra wyposażone w separatory dodatkowo redukują to ryzyko, oferując ochronę przed powtórnym unoszeniem zanieczyszczeń w wodzie.
Mycie na dwa wiadra jest podstawową metodą bezpiecznego czyszczenia lakieru samochodowego i jest stosowany w praktycznie każdym studiu detailingu. Po umyciu samochodu w ten sposób warto go dodatkowo zaimpregnować w celu przedłużenia żywotności powłoki lakierniczej. Jeśli lakier jest zabezpieczony powłoką ochronną, ceramiczną, tytanową, kwarcową, czy chociażby woskiem, mycie samochodu metodą na dwa wiadra również jest najlepszym wyjściem, dzięki któremu powłoki ochronne osiągną najlepszą żywotność. Dzięki zastosowaniu szamponu o minimalnie kwasowym odczynie można także oczyścić i odetkać powłokę ceramiczną, dzięki czemu osiągnie ona ponownie doskonałe właściwości wizualne i hydrofobowe.
Mamy nadzieję, że powyższy opis metody mycia samochodu na dwa wiadra był wystarczająco przejrzysty, aby pozwolić Wam na bezpieczną eksploatację i pielęgnację lakieru samochodowego. W razie problemu z czyszczeniem, lub nietypowym zanieczyszczeniem lakieru warto skonsultować się z profesjonalistą i zasięgnąć u niego porady detailingowej.