- Poradniki i ciekawostki
- 4 maja 2020
Jaki miernik lakieru wybrać?
Lakier samochodowy to prawdziwa skarbnica informacji o samochodzie. Dzięki analizie stanu lakieru możemy w prosty sposób określić stan pojazdu, jego historię, uszkodzenia powstałe w skutek eksploatacji, czy wypadków. Czasami jednak ciężko określić sposób w jaki został naprawiony dany element i warto sprawdzić to przy użyciu odpowiednich narzędzi i technik. Jak tego dokonać? Za pomocą miernika lakieru.
Na rynku dostępnych jest wiele różnorodnych mierników o różnych parametrach, jednak nie każde mogą odpowiadać naszym potrzebom. W pierwszej kolejności powinniśmy zidentyfikować materiał na którym będziemy dokonywać pomiaru. Jeśli jest to stal, czy inna powierzchnia magnetyczna, zakres dostępnych mierników jest bardzo szeroki. Jeśli jednak chcemy dokonywać pomiarów na przykład na aluminium, zakres dostępnych czujników zawęża się, gdyż nie każdy z nich posiada funkcję pomiaru z powierzchni niemagnetycznych.
Kolejnym kryterium jest stopień dokładności, jaki nas interesuje. Powinniśmy wybrać miernik z dokładnością do 100, 10, czy może 5 mikrometrów? Zależy to już od preferencji użytkownika i wymogów jego pracy.
Następną kwestią jest wybór najwygodniejszego dla nas urządzenia. Podczas pomiaru ergonomia może być miarą dokładności, więc warto wybrać najbardziej odpowiadające nam narzędzie. Sonda może być osadzona na przewodzie, lub być zamontowana w obudowie urządzenia. Tylko od naszej preferencji zależy, która z nich jest wygodniejsza. Sonda zamocowana na przewodzie daje więcej możliwości pomiaru w trudno dostępnych miejscach, jednolita konstrukcja miernika sprawia, że jest bardziej poręczny i łatwiejszy w transporcie.
Inną ważną cechą jest kształt i funkcjonalność samego czujnika. Możemy wybierać spomiędzy płaskich płyt stykowych i naciskowych, oraz kulistych czujników pozwalających na dokonywanie pomiarów punktowych. Czujnik kulkowy może przydać się w bardziej niedostępnych miejscach, lub podczas przeprowadzania pomiarów na rantach elementów, lub nieregularnych krzywiznach.
Ostatnią kwestią jest zasobność miernika w różnorodne dodatkowe funkcje. Większość czujników ogranicza się do pomiaru i ewentualnie zapisu wyników, jednak bardziej zaawansowane modele posiadają także funkcję tworzenia raportów w formacie PDF, czy określania ilości warstw lakieru. Niektóre z nich posiadają również dodatkową latarkę wbudowaną w obudowę.
Kierując się powyższymi kryteriami, z pewnością znajdziesz odpowiednie urządzenie, które spełni wszelkie wymogi stawiane zarówno przez profesjonalistów, jak i amatorów lakiernictwa, blacharstwa, mechaniki, czy detailingu.