- Poradniki i ciekawostki
- 3 września 2020
5 Typowych problemów ze wspomaganiem kierownicy
W celu ograniczenia konieczności podejmowania przez kierowcę wysiłku związanego z kierowaniem pojazdem, silniki są wyposażone w układ zwany "wspomaganiem kierownicy". Jest to układ hydrauliczny, który wykorzystuje płyn wspomagania układu kierowniczego do wytwarzania ciśnienia, które następnie jest wykorzystywane do zmiany kierunku jazdy kół. Oznacza to, że nie ma potrzeby uzbrajania się w siłę w kierownicy przy próbie skrętu.
Gdy układ wspomagania zaczyna szwankować - lub konieczna jest wymiana płynu - może to znacznie utrudnić kontrolę nad pojazdem na zakrętach i w zakrętach. Istnieje kilka problemów, które mogą spowodować dziesięć problemów. Oto kilka typowych problemów związanych z awarią układu wspomagania kierownicy.
Wyciek płynu wspomagania układu kierowniczego - Układ wspomagania używa specjalnego płynu do przenoszenia ciśnienia w celu zmiany kierunku jazdy kół. Jeśli ten płyn został uszkodzony i przecieka, wtedy zdolność do wytwarzania ciśnienia w nim jest trudniejsza do osiągnięcia. Oznacza to, że pokonywanie zakrętów może być prawie niemożliwe. Można to łatwo zauważyć, ponieważ płyn kapie z pojazdu. Często zdarza się też, że podczas wykonywania zakrętów słychać odgłos szlifowania. Jeśli zabraknie płynu, można spalić pompę wspomagania kierownicy.
- Pęknięty, łuszczący się lub zużyty wąż - Każda część Twojego pojazdu zużywa się z czasem. Elementy twojego samochodu są narażone na stres podczas jazdy, co może spowodować ich uszkodzenie. Po kilku latach zauważysz, że węże związane ze wspomaganiem układu kierowniczego utwardzają się i zaczynają pękać. Węże znajdują się również w pobliżu innych części w komorze silnika i mogą ulec zużyciu w wyniku ewentualnego tarcia z tych elementów. Problemy te mogą doprowadzić do powstania dziur lub pęknięć w przewodach, które ostatecznie doprowadzą do wycieku płynu wspomagania układu kierowniczego.
- Luźne złącza węży - Tak jak węże mogą ulec uszkodzeniu podczas normalnego użytkowania samochodu, tak złącza łączące węże mogą zacząć się poluzowywać, powodując utratę płynu. Jest to spowodowane wibracjami, nagłymi uderzeniami lub ciśnieniem w tym samym układzie.
- Pasek ślizgowy - Zsuwanie się pasa napędowego na pompie wspomagania układu kierowniczego jest częstym problemem związanym ze wspomaganiem. Zapobiega to całkowitej zmianie kierunku jazdy samochodem, ponieważ nic nie prowadzi pompy, co powoduje utratę ciśnienia płynu. Dość łatwo można zauważyć, gdy słychać piszczący dźwięk podczas skręcania kierownicą w ostry zakręt.
- Zużyta pompa - Wraz z wiekiem twojego samochodu, tak samo jak pompa wspomagania kierownicy. Uszczelki i wewnętrzne części pomp ulegają uszkodzeniu i prowadzą do utraty ciśnienia cieczy. Może to być zdiagnozowane poprzez utratę łatwości kierowania i piszczenia.
Konserwacja zapobiegawcza może zaradzić przyczynom awarii układu wspomagania kierownicy.
Teraz, gdy znasz już kilka objawów awarii układu wspomagania, jeśli uważasz, że Twój samochód może wymagać naprawy, weź go na przegląd specjalistyczny.
Większości z tych problemów można zapobiec poprzez rutynowe kontrole i konserwację. Zapewnienie stałej konserwacji to sposób na utrzymanie samochodu w zdrowiu i jego najlepszych wyników. Niech nasi doświadczeni mechanicy pomogą zapobiec awarii wspomagania kierownicy, ponieważ jest to niezwykle ważne dla bezpiecznego dotarcia do celu.