- Poradniki i ciekawostki
- 22 lutego 2021
Dekontaminacja lakieru, co to jest i jak działa?
Nierzadko na forach detailingowych, czy w ulotkach i na stronach różnych firm detailingowych można natknąć się na sformułowanie ”dekontaminacja lakieru”. Ten enigmatycznie brzmiący proces jest tak naprawdę doskonale znany większości miłośników motoryzacji. Dzięki niemu można doprowadzić lakier do doskonałego stanu wizualnego i przygotować go do precyzyjnego zabezpieczenia za pomocą wosku, quick detailera lub powłok ceramicznych. Poniżej przybliżymy Wam istotę i przebieg dekontaminacji lakieru.
Dekontaminacja lakieru to inaczej proces dogłębnego oczyszczania lakieru z zalegających na nim i w jego strukturze osadów. Dekontaminacja lakieru najczęściej oznacza dokładne umycie samochodu wraz z usunięciem z niego osadów metalicznych, smolistych i organicznych i przygotowanie go do zaimpregnowania syntetycznymi, hybrydowymi lub naturalnymi substancjami ochronnymi. Każda dekontaminacja rozpoczyna się od dokładnego umycia samochodu. Należy więc zdjąć z karoserii i kół osady używając środków typu pre-wash, a następnie przystąpić do mycia samochodu za pomocą piany aktywnej, szamponu i rękawicy. Mycie na dwa wiadra pomaga usunąć większość zabrudzeń zalegających na powierzchni lakieru. Polega ono na oczyszczeniu lakieru z wstępnych zanieczyszczeń, a następnie na zastosowaniu mycia lakieru rękawicą mikrofibrową i szamponem w celu usunięcia jak największej ilości zanieczyszczeń z lakieru. Rękawica powinna być równocześnie płukana w czystej wodzie w wiadrze z separatorem, aby uniknąć efektu unoszenia zabrudzeń ponownie na materiał rękawicy. Po dokładnym umyciu samochodu za pomocą rękawicy i piany można zweryfikować stan lakieru i dobrać odpowiednią technikę czyszczenia do pielęgnowanych elementów. Poniżej przedstawiamy trzy kroki do osiągnięcia maksymalnej czystości lakieru.
Usuwanie osadów metalicznych
Lakier samochodowy ze względu na funkcjonowanie w otoczeniu drogowym, narażony jest na powstawanie na jego powierzchni osadów mających tendencję do wbijania się w jego strukturę i osiadanie w nim. Pochodzą one najczęściej z układu hamulcowego pojazdów, który pracując prowadzi do ścierania klocków i innych elementów. Pył powstały w wyniku takiego działania unosi się i osiada na lakierze i wbija się w jego strukturę. Bez zastosowania odpowiedniej chemii samochodowej usunięcie opiłków metalicznych jest wręcz niemożliwe, a może zaważyć na wyglądzie i kondycji lakieru samochodowego. Aby pozbyć się osadów metalicznych należy zastosować tzw. deironizery, czyli środki dostosowane do usuwania osadów metalicznych, które aktywnie reagują z nimi, odseparowując je od lakieru i pozwalając na wybicie ich poza karoserię silnym strumieniem wody. Aby odpowiednio usunąć tego typu osady należy spryskać lakier odpowiednio złożonym deironizerem i pozostawić go na chwilę do zareagowania z zanieczyszczeniami. Reakcja objawi się czerwonym „krwawieniem” elementu, czyli ściekaniem substancji po elemencie. Należy wówczas spłukać ją za pomocą bieżącej wody.
Usuwanie osadów smolistych
Osady smoliste i kleiste to najczęściej smoła drogowa i żywica z drzew zalegająca na powierzchni lakieru. Aby ją usunąć nie wystarczy jedynie postawić na mycie standardowym szamponem, czy pianą aktywną. Zamiast tego należy sięgnąć po tzw. tar removery, czyli środki dostosowane do rozpuszczania i usuwania substancji kleistych. Tar remover działa podobnie do deironizera, jednak wymaga poruszenia brudu za pomocą na przykład mokrej mikrofibry. Spryskujemy więc element za pomocą tego typu preparatu i pozostawiamy go na jakiś czas do zareagowania z zabrudzeniami. Aby pozbyć się zabrudzenia, należy po kilku minutach przejechać po elemencie czystą i mokrą mikrofibrą, aby poruszyć zabrudzenie i odseparować je mechanicznie od powierzchni lakieru. Po tym działaniu wystarczy potraktować element strumieniem wody i dokładnie opłukać go z zanieczyszczeń.
Glinkowanie lakieru
Jeśli poprzednie kroki nie pomogły w osiągnięciu maksymalnej czystości i gładkości lakieru, z pewnością powinniście sięgnąć po glinkę detailingową. Glinka to elastyczna substancja przypominająca modelinę, której zadaniem jest wyciąganie zanieczyszczeń ze struktury lakieru. Aby wyglinkować lakier i usunąć z niego mocno związane zabrudzenia, należy zastosować glinkę wraz ze środkiem nawilżającym (np. quick detailerem), który zapewni jej odpowiedni poślizg i zminimalizuje tarcie względem lakieru. Glinkę należy uformować w kształt dysku, lub inny, który pozwoli na pokrycie optymalnie dużej powierzchni i zapewnienie użytkownikowi odpowiedniej wygody. Następnie można przystąpić do glinowania, które polega na spryskaniu danej powierzchni środkiem, który pozwoli glince na poślizg, a następnie na przesuwaniu glinki po powierzchni lakieru zapewniając jej minimalny docisk. Podczas pracy należy zachować odpowiednią ostrożność i podchodzić do glinkowania bez wysiłku i zbytniego docisku, gdyż możemy osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego i doprowadzić do powstania mikrorys na lakierze. Po zakończeniu glinkowania należy dotrzeć quick detailer za pomocą czystej mikrofibry, lub opłukać lakier z lubrykantu, w zależności od tego, jakiego preparatu używacie.
Przedstawione powyżej rozwiązania powinny zapewnić Wam maksymalny poziom oczyszczania lakieru i pozwolić na uzyskanie czystej i lśniącej powierzchni gotowej do aplikacji substancji konserwujących. Jeśli jednak nie możecie poradzić sobie z takim zabiegiem, powinniście skorzystać z pomocy profesjonalisty, który z pewnością doprowadzi lakier Waszych samochodów do doskonałego stanu.